کنترل کیفیت
گروه صنعتی ونوس ( ایران ونوس ) به منظور بهره وری بهتر، از روش های متنوعی در راستای رسیدن به تولیدات استاندارد استفاده می نماید که یکی از موفق ترین آن ها کنترل کیفیت می باشد. کنترل کیفیت به عنوان یکی از ابزارهای کنترل کل فرآیند تولید نقش مهمی را در ارتقاء و بهبود کیفیت فراگیر ایفا می نماید
کیفیت از دیدگاه های گوناگون دارای تعاریف متفاوتی است که عمده تعاریف آن به شرح ذیل می باشد:
کیفیت یعنی مطابقت با مشخصات و نیازمندی ها، رضایت مشتری، قابلیت اعتماد و دوام محصول و بی نقص بودن محصول نهایی
مزایای استقرار سیستم کیفیت
اجرای QC در مجموعه ونوس، بازده بسیار مثبتی از خود بروز داده است که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:
کاهش دوباره کاری ها، کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده، بهبود فرآیند تولید، طراحی بهتر خدمات ،بهبود بهره وری و کارایی، بهبود در روحیه کارکنان، بهبود ارتباطات داخل سازمان، افزایش سطح کیفی محصولات و یا خدمات، شفاف سازی حدود مسئولیت ها و اختیارات، تامین رضایت مشتریان، افزایش اعتماد مشتریان، بهبود آوازه این محصول در بازار، افزایش سهم بازار قابل کسب، افزایش قابلیت رقابت، بهبود سود آوری، کاهش گلایه مندی مشتریان
در کیفیت محصولات 9 فاکتور زیر مؤثرند:
نیروی انسانی Man power، مواد اولیه Material، ماشین آلات Machinary، روش تولید Method، مدیریت Management، سرمایه Money، بازار Market، اندازه شناسی Measurement، انگیزه Motivation
که مدیریت قوی و هوشمند این مجموعه با بهره گیری از موارد فوق توانسته خود را در ردیف بهترین ها به بازار معرفی نماید.
دانش و ویژگی هایی مد نظر این مجموعه که واحد کنترل کیفیت و تیم عملیاتی آن بایستی دارا باشند عبارتند از:
- تخصص و شناخت کافی در حوزه عملیات و مراحل تولید.
- آشنایی با مفاهیم و روش های آماری برای کنترل و پایش، نمونه برداری صحیح و قابل قبول در فاکتورهای کاری.
- مأموریت حفظ کیفیت و بهبود محصولات در زمینه های تولید مختلف یک محصول با هدف رعایت و نگهداری سرمایه های مجموعه.
- رعایت سلسله مراتب کاری.
- درک موازی و تعامل مستقیم از راندمان تولید با کیفیت و دیگر عوامل اجرایی تا بسته بندی.
- بینش عمقی و گاهاً فرا سازمانی برای مدیریت و اخذ تصمیم گیری منطقی و اصولی.
وظایف واحد کنترل کیفیت در گروه صنعتی ونوس
- کنترل دقیق محصول طی ۲ مرحله فیلتر نظارتی.
- کنترل مواد اولیه در بدو خرید در قالب نمونه و بعد از آن انجام آزمایشات لازمه و سپس تأیید نهایی و خرید توسط واحد بازرگانی.
- کنترل و نمونه برداری مجدد در مراحل تولید از محصول ساخته شده، آنالیزهای محصول، رد یا قبول شدن محصول و سپس بسته بندی محصولات و ارائه به بازار.
- نمونه برداری از محموله های بسته بندی شده، انجام بررسی های نهایی، اخذ نتیجه رد یا تایید برای بازار مصرف.
- ایجاد تعامل فنی با حضور واحد بازرگانی با تأمین کنندگان و اصلاح موارد نامنطبق در جلسات دوره ای و حتی فراخوان آنها به کارخانه و رؤیت نقص در محل وقوع.
- کنترل محصول در حین بسته بندی به صورت اتفاقی جهت حصول اطمینان در حفظ و نگهداری فاکتورهای کمی و کیفی محصول و در صورت مشاهده عدم انطباق اقدام مقتضی برای توقیف محصول و در صورت حاد بودن مغایرت اقدام به توقف خط و حتی خاموش نمودن خط تولید.
- کنترل نهایی محصول در انبار و حتی هنگام بارگیری و در صورت مشاهده نقص و عدم تطابق.